Popup - et midlertidig tiltak vi faktisk liker

2020 minnet oss alle om at ting vi tar for gitt fort kan være borte i morgen. Vi hører hele tiden om «midlertidige tiltak» som forhåpentligvis snart vil gå over i historien.

Men «midlertidig» er ikke alltid forbundet med noe negativt. Det er også et ord som gir håp. Det kan stå for muligheter som er gitt oss for en begrenset periode. Vi må leve nå. Vi må gripe øyeblikkene med gode venner og bygge minner sammen for dagene vi sitter alene. Vi må tørre å satse det lille ekstra for å åpne andres øyne for hva vi har å tilby. Vi må våge å bli kjent med noe nytt. Hva med deg? Griper du sjansen før det er for sent?


Det er her popup-konseptet kommer inn. Hva er egentlig en popup? Enkelt forklart er en popup en midlertidig butikk eller annen virksomhet som plutselig popper opp på et sted. Her i dag, borte i morgen. Eller i neste måned, hvem vet? Og det er det som gjør det hele så spennende.


Over hele verden åpner kokker popup-restauranter for å kunne vise frem kokkekunstene sine til et bredere publikum. Restauranter benytter seg av popup-er for å se om det vil lønne seg å satse på nye områder. Popup-er brukes for veldedighetsarbeid og innsamlingsaksjoner. For å vise frem nye kleskolleksjoner. Eller for å feire hardtarbeidende kollegaer og gi dem minner sammen som kan bidra til økt motivasjon i hverdagen.


Det er ikke et nytt konsept. Men kanskje er det et konsept vi i lille Norge har glemt bort mellom kjøpesentre og travle handlegater. For popup handler om å stoppe opp og gripe sjansen mens man har den. Og ved å gjøre nettopp det, skaper man unike minner man kan ta med seg videre.


Tenk deg at du og familien din er på påskefjellet. Været er fantastisk, og Norge har kledt seg i sin fineste vinterdrakt. Du kjenner hvor takknemlig du er for naturen rundt deg, venner og familie og dette velfortjente avbrekket i en travel hverdag. Men dagene glir litt inn i hverandre med den samme løypa og den samme fjellstua med de samme kjøttkakene og den samme utsikten. Plutselig legger du merke til noe nytt fra i fjor. En enslig kontainer plassert med en fantastisk utsikt. Duftene som strømmer ut av den gir deg vann i munnen. «Kan vi ikke spise der i dag?» spør barna. «Jo», tenker du, «det kan vi. Denne sjansen får vi kanskje ikke igjen.» Og i årene som følger snakker dere varmt om minnene fra påskefjellet og den koselige, lille restauranten som poppet opp et år og var borte det neste.


Eller tenk deg at du driver en restaurant som tidligere klarte seg fint, men som dessverre har blitt litt glemt i disse pandemitider. Det virker som om kundene ikke kan finne døren din. Så hva gjør du? Du åpner døren. Du går ut for å finne ut hvor kundene er. Du tilbyr dem muligheten til å smake maten din i nye omgivelser. Og når de kjenner de velkjente duftene fra kjøkkenet ditt, strømmer gamle minner tilbake om hvor koselig restauranten din alltid har vært. 


Popup-er er midlertidige. Men minnene kan være evige. Tør du ta sjansen på å gå glipp av minnene?


info@popeats.no

36 views0 comments

Recent Posts

See All