Skaper du målsjanser?


Er du en foodie? I de senere årene har denne betegnelsen blitt mer og mer vanlig. Interessen for matblogger og matprogrammer har økt, og mange betegner seg selv som «foodies» med stolthet i stemmen. Men hva er egentlig en «foodie»?

En foodie er lidenskapelig opptatt av mat. Så en gourmet, altså? For en gourmet er jo en som har inngående kjennskap til, og setter pris på fin mat og vin … Nei, ikke helt. Vi kan prøve å forklare konseptet med å sammenligne det med en annen kjent lidenskap: Fotballen.

Utøverne

I denne populære sporten har du fotballag som lever av spillet. Dette er jobben deres, og de er helt avhengig av minst tre andre grupper for å kunne ha en inntekt.

Dette kan sammenlignes med restaurantbransjen og alle som lever av å lage mat. Det hjelper ikke hvor flink du er med å trikse med ball eller kokkelere på kjøkkenet, hvis ingen er der til å sette pris på talentet ditt. Så du søker etter anerkjennelse, og jo større denne anerkjennelsen er, jo høyere inntekt kan du hente inn.

Ekspertene

Fotballeksperter har studert spillet i årevis og har gjerne en bakgrunn som trenere eller managere. De blir invitert inn i studio og kan kommentere spillet og fortelle oss hva som er bra og hva som burde vært bedre. Vi hører på disse, og enten vi er enige med dem eller ikke, så har uttalelsene deres ofte mye å si for hvordan andre oppfatter fotballaget.

En gourmet har mye til felles med en fotballekspert. Han har i løpet av årene bygget opp en ekspertise innen mat, han kjenner til teknikker og regler, og han ønsker å definere hva som er eksklusivt, raffinert og ekte matkunst. Når en restaurant skal ha besøk av en gourmet, øker det pulsen til samtlige ansatte. For hvis du får en anerkjennelse fra en kjent gourmet, settes restauranten din i en egen klasse. Du kan skryte av å lage virkelig gourmetmat!

Gjestene

Så har du gruppen som liker å se en fotballkamp i ny og ne. De foretrekker kanskje et lag fremfor et annet, men livet går ikke under selv om laget gjør det dårlig i ligaen. Her handler fotballen mer om det sosiale rundt, en øl med venner eller litt underholdning i hverdagen.

Dette kan sammenlignes med flesteparten av dem som besøker en restaurant i dag. Selv om de setter pris på god mat, er alle de andre faktorene som å bryte ut av rutinen, samles med gode venner, se andre ansikter rundt seg, slippe å lage middag selv, vel så viktig som selve maten.

Fansen

Til slutt har vi en liten gruppe som gjør mye ut av seg: De som elsker sporten for alt det innebærer.

Det hender at en fotballfan også spiller fotball selv, men som oftest ser vi han foran TV-skjermen eller på fotballkamper hvor han beundrer og kritiserer ballkunstene til andre. Det som skiller en virkelig fotballtilhenger fra en som liker å se på fotball, er selve engasjementet. Følelsene er i høyspenn. Forventningene til kampen er store. Alle pasninger blir analysert og kommentert, og frykten for å gå glipp av noe er enorm. Han er villig til å bruke ekstra fritid og penger for å kunne være der det skjer, og samtaler i hverdagen dreier seg ofte om sporten.

Dette kan minne oss om en foodie. Han følger ivrig med på nye mattrender og idéer, og han er litt over gjennomsnittet interessert i mat. Dette betyr ikke nødvendigvis at han spiser for mye, men fokuset er på selve maten og smakene. Han er villig til å bruke ekstra tid på matblogger og matprogrammer, han kjører til spesialbutikker for å hente gode råvarer, han eksperimenterer i nye smaker og teknikker, og ofte er historien bak en rett eller lokale råvarer ekstra spennende. Mat er en hobby han er villig til å investere både tid og penger på, og han søker ofte selskap med andre likesinnede.

Første gang begrepet «foodie» var på trykk var sannsynligvis tidlig på 80-tallet, da Gael Greene skrev en artikkel i New York Magazine. Han beskrev en karakter som besøkte en restaurant med hengivenhet og seriøsitet. I britisk presse ble uttrykket brukt for å definere en som er besatt av mat. I de senere år har vi sett en økende tilstedeværelse av foodies på sosiale medier, og «matporno» har blitt et eget begrep. Vi kan takke foodies for konsepter som Food Network og Top Chef. Mat er blitt underholdning.

Hvorfor snakker vi om dette på en blogg for popup-konseptet? Fordi det er viktig å tenke over hvem som er målgruppen for konseptet ditt. Hvis du lever av å lage mat, er det sannsynligvis de to siste gruppene vi har omtalt som du fokuserer mest på. En popup-restaurant kan hjelpe deg til å nå ut til begge disse gruppene. Jo flere du når ut til, jo større sjanse har du til å lykkes.

Vi kan gi deg en plattform for å skape gode, sosiale stunder for gjestene dine. Her kan de nyte god mat i trivelige omgivelser, og kanskje prøve noe nytt.

PopEats kan også hjelpe deg med å skille deg ut fra mengden, rette søkelyset mot fantastiske matopplevelser og underholde sultne foodies slik at det er ditt kjøkken som blir den nyeste «snakkisen».


www.popeats.no

(+47) 959 41 901

17 views0 comments

Recent Posts

See All